koreografin näkökulmasta

Riitta Pasanen-Willberg on 1980-luvun alusta lähtien toiminut tuotteliaana koreografina luoden lukuisia soolo- ja ryhmäteoksia. Viimeisimmistä teoksista mainittakoon Naisen kyynär (1994), Noppaa heittävät naiset (1995), Lintunen (1996), Kahdeksan jokea (1997), Horse Song (1998), Kolme pientä peikkoa (1998) ja Hiljaisuuksia (1999). Näiden teosten ja niihin liittyvien tanssinkäytäntöjen tarkastelutapa ja niistä raportointi on ensimmäinen Teatterikorkeakoulun tanssitaiteen laitoksella valmistunut taiteellispainotteinen tohtorintutkinto. Vanhenevan tanssijan problematiikkaan liittyvä osuus antaa yhden näkökulman ymmärtää tanssikentällä vaikuttavia tekijöitä perinteisen, lääketieteellisen ja ihmistä usein autoritaarisesti kohtelevan ja määrittelevän katsantokannan rinnalle. Dialogista otetta koreografisessa työskentelyssä korostava osuus käsittelee ajatuksellisia elementtejä, joista on hyötyä niin tanssijan kuin koreografinkin työssä. Raportti tuo esille tanssin ajankohtaisia ilmiöitä ja se on kohdistettu ensisijaisesti tanssialan opiskelijoille ja alan ammattilaisille.