Adler, Janet. 1999. ”Who is The Witness? Description of Authentic Movement.” Teoksessa Authentic Movement. Essays by Mary Starks Whitehouse, Janet Adler and Joan Chodorow, toim. Patrizia Pallaro, 141–149. London: Jessica Kingsley Publishers Ltd.
Alhanen, Kai. 2007. Käytännöt ja ajattelu Michel Foucault’n filosofiassa. Helsinki: Gaudeamus.
Antony And The Johnsons. 2010. ”The Spirit Was Gone”. Teoksessa Swanlights. Secretly Canadian. Sanat Antony Hegarty https://www.azlyrics.com/lyrics/antonyandthejohnsons/thespiritwasgone.html.
Anttonen, Anneli, Lempiäinen, Kirsti & Liljeström, Marianne, toim. 2000. Feministejä: aikamme ajattelijoita. Tampere: Vastapaino.
Arlander, Annette. 2007. ”Yksityisestä julkiseen.” Teoksessa Taiteilija tutkijana, tutkija taiteilijana, toim. Risto Pitkänen, 137–138. Nykykulttuurin tutkimuskeskuksen julkaisuja 90. Jyväskylän yliopisto 2007. Vaajakoski: Gummerus.
Ash, Amin & Nigel Thrift. 2002. Cities: Remaining the urban. Oxford: Blackwell.
Autti, Outi & Lehtola, Veli-Pekka (toim). 2019. Hiljainen vastarinta. Tampere University Press.
Bainbridge Cohen, Bonnie. 1993. Sensing, feeling, action: The experiential anatomy of Body-Mind Centering. Northampton, MA: Contact Editions.
Banes, Sally. 2003. ”Spontanious Combustion. Notes on Danceimprovisation from the Sixties to the Nineties.” Teoksessa Taken by the Surprise. A Dance Improvisation Reader, toim. Ann Cooper Albright ja David Gere, 77–85. Connecticut: Wesleyan University Press.
Barad, Karen. 2019. ”Posthumanistinen performatiivisuus: Kohti ymmärrystä siitä, miten materia merkityksellistyy.” Teoksessa Performanssifilosofiaa: esitysten, esiintymisten ja performanssien filosofiasta performanssiajatteluun, toim. Tero Nauha, Annette Arlander, Hanna Järvinen & Pilvi Porkola. Nivel 12. Helsinki: Teatterikorkeakoulu, Taideyliopisto. Verkossa: nivel.teak.fi/performanssifilosofiaa.
Bell, Vikki, toim. 1999. Performativity & belonging. Lontoo: Sage.
Blackman, Lisa. 2008. The key concepts: The body. New York: Taylor & Francis.
Blackman, Lisa. 2012. Immaterial bodies: Affect, embodiment, mediation. Lontoo: Sage.
Bolt, Barbara. 2004. Art beyond representation: The performative power of image. Lontoo: I. B. Tauris.
Brun, Ane. 2011. ”Do You Remember”. Teoksessa It All Starts With One. Balloon Ranger Recordings. https://www.azlyrics.com/lyrics/anebrun/doyouremember.html.
Butler, Judith. 2006. Hankala sukupuoli. Suom. Tuija Pulkkinen & Leena-Maija Rossi. Helsinki: Gaudeamus.
Butterworth, Jo. 2009. ”Too many cooks? A framework for dance work and devising.” Teoksessa Contemporary Choreography. A critical reader, toim. Jo Butterworth & Liesbeth Wildschut, 177–194. Oxon: Routledge.
Carlson, Marvin. 2004. Esitys ja performanssi: Kriittinen johdatus. Suom. Riina Maukola. Helsinki: Like.
Cash, Johnny. 2002. ”Hurt”. Teoksessa American IV: The Man Comes Around. American Recordings. Sanat Trent Reznor https://www.azlyrics.com/lyrics/johnnycash/hurt.html.
Certeau, Michel de. 1984. The practice of everyday life. Berkeley: University of California: Routledge.
Chodorow, Nancy. 2001. ”Family Structure and Feminine Personality”. Teoksessa Feminism and the Study of Religion, toim. Darlene Juschka. London and New York: Continuum.
Claid, Emily. 2002. ”Standing Still…Looking at You”. Research in Dance Education. Vol.3 No1/2002, 7–19.
Claid, Emily. 2006. Yes? No! Maybe… Seductive Ambiguity in Dance. Lontoo: Routledge.
Daly, Ann. 1991. Dance and feminist analyses. Dance Research Journal 1/3, 1991.
Dance and the Academy: improvisation, (dis)appereance and language – Professor Vida L Midgelow. Youtube-video, 45:18, käyttäjältä Middlesex University 25.11.2013. https://youtu.be/ku2x8nBslUk.
Eddy, Martha. 2006. ”The practical application of Body-Mind Centering® (BMC) in dance pedagogy.” Journal of Dance Education, 6(3): The Application of Somatic Techniques in the Dance Class.
Eddy, Martha. 2017. Mindful Movement; The Evolution of the Somatic Arts and Conscious Action. Chicago: The Univercity of Chicago Press.
Eddy, Martha & Smith, Shakti Andrea. 2021. Dynamic Embodiment of the Sun Salutation. Pathways to Balancing the Chakras and the Neuroendrocrine System.The Old Manse: Handspring Publishing Limited.
Ellis, Carolyn. 2004. The ethnographic I: A methodological novel about autoethnography. Walnut Creek: AltaMira Press.
Ettinger, Bracha L. 2009a. ”Suomentajien esipuhe.” Yhdessätuotanto, suom. Leena Aholainen, Heidi Fast, Katve-Kaisa Kontturi, Elina Latva, Tero Nauha ja Marja Sakari, 7–8. Polemos-sarja. Helsinki: Tutkijaliitto.
Ettinger, Bracha L. 2009b. ”Taide, muisti, vastarinta. Keskustelu Akseli Virtasen kanssa.” Yhdessätuotanto, 152–167. Polemos-sarja. Helsinki: Tutkijaliitto.
Ettinger, Bracha L. 2009c. ”Taide ja parantaminen. Matriisinen transferenssi esteettisen ja esteettisen välillä.” Yhdessätuotanto, 206–218. Polemos-sarja. Helsinki: Tutkijaliitto.
Faithless. 1997. ”Don’t Leave”. Teoksessa Reverence. Cheeky•BMG. Sanat: Armstrong, Bliss, Jamie Catto https://www.azlyrics.com/lyrics/faithless/dontleave.html.
Foster, Susan. 2003. ”Taken by surprise: Improvisation in dance and mind.” Teoksessa Taken by the surprise: A dance improvisation reader, toim. Ann Cooper Albright & David Gere, 3–13. Connecticut: Wesleyan University Press.
Foster, Susan Leigh. 2008. ”Movement’s contagion: the kinesthetic impact of performance.” Teoksessa Companion to performance studies, toim. Tracy C. Davis, 46–59. Cambridge: Cambridge University Press.
Fulkerson/O’Donnell, Mary. 2005–2006. Release dance curriculum written for ARTEZ, Arnhem, the Netherlands. http://www.timeless-records.com/releasedance/ReleaseDance/pdf/one%20line%20release.pdf.
Grosz, Elizabeth. 1995. Space, time and perversion: Essays on the politics of bodies. New York: Routledge.
Grosz, Elizabeth. 2001. Architecture from the outside: Essays on virtual and real space. Cambridge: MIT Press.
Heddon, Deirdre. 2002. ”Autotopography: graffiti, landscapes and selves.” Reconstruction: Studies in Contemporary Culture 2(3).
Herzog, Amy. 2000. Images of thought and acts of creation: Deleuze, Bergson, and the question of cinema. www.rochester.edu/in_visible_culture/issue3/herzog.htm.
Honkasalo, Marja-Liisa. 2013. “Katveessa: Pieni toimijuus kriittisenä avauksena toiminnan teoriaan.” Tiede & Edistys 38, no. 1 (n.d.): 42–61. doi.org/10.51809/te.105092.
Irigaray, Luce. 1999. Between east and west: From singularity to community. New York: Columbia University Press.
Irigaray, Luce. 2004. Key Writings. New York: Continuum.
Irigaray, Luce. 2013. ”To Begin with Breathing Anew”. Teoksessa Breathing with Luce Irigaray, toim. Lenart Skof ja Emily A Holmes, 217–226. London: Bloomsbury.
Jackson, Shannon. 2008. ”What is the ’social’ in social practice?: comparing experiments in performance.” Teoksessa The Cambridge Companion to Performance Studies, toim. Tracy C. Davis, 136–149. Cambridge: Cambridge University Press.
Jakonen, Mikko, Jonker-Hoffrén, Paul, Kontturi, Katve-Kaisa ja Tiainen, Milla. ”Taidetyön yhteismuotoutuva todellisuus. Ehdotus monitieteiseksi lähestymistavaksi.” Kulttuurintutkimus 38: 2–3, 96–112.
Kauppila, Päivi Annikka, Silvonen, Jussi & Vanhalakka-Ruoho, Marjatta. 2015. Toimijuus, ohjaus ja elämänkulku. Publications of the University of Eastern Finland, Reports and studies in education, humanities, and theology 11. Joensuu: Itä-Suomen yliopisto.
Kiesinger, Christine E. 2002. ”My father’s shoes: Therapeutic value of narrative framing.” Teoksessa Ethnographically speaking: Autoethnography, literature, and aesthetics, toim. Arthur P. Bochner ja Carolyn Ellis, 95–114. Walnut Greek Ca: AltaMira Press.
Kontturi, Katve-Kaisa, Tiainen, Milla. 2007. ”Feminism, Art, and Darwin: An Interview with Elizabeth Groz.” Julkaisussa Nordic Journal of Women’s Studies. 4/2007, 5–6.
Koro-Ljungberg, Mirka. 2015. Reconceptualizing qualitative research: Methodologies without methodology. Sage Publications.
Kristeva, Julia. 1987. Musta aurinko – masennus ja melankolia. Jyväskylä: Gummerrus
Kotz, Liz & Butler, Judith. 1995. ”Haluttu ruumis”. Teoksessa Kuva ja vastakuvat; Sukupuolen esittämisen ja katseen politiikka, toim. Leena Rossi, 264. Helsinki: Gaudeamus.
Kunst, Bojana. 2015. Artist at work, proximity of art and capitalism. UK: John Hunt Publishing.
Lahdenperä, Soile. 2013. Muutoksen tilassa – Alexander-tekniikka koreografisen prosessin osana. ActaScenica 36. Helsinki: Taideyliopisto, Teatterikorkeakoulu. actascenica.teak.fi/lahdenpera_soile.
Lawler, Steph. 2004. ”Rules of engagement: Habitus, power and resistance.” Teoksessa Feminism after Bourdieu. Toim. Lisa Adkins & Beverly Skeggs, 110–128. Oxford: Blackwell.
Lehtovaara, Veli. 2019. ”Taide ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen”. Liitos 2/2019.
Lempiäinen, Kirsti ja Marianne Liljeström. 2000. ”Elizabeth Grosz: feminististen synteesien luoja.” Teoksessa: Feministejä: aikamme ajattelijoita, toim. Anneli Anttonen, Kirsti Lempiäinen & Marianne Liljeström, 115–136. Tampere: Vastapaino.
Lindy, Pia. 2019. ”Taiteilijana eri ympäristöissä sumussa tanssimisen taidosta” teoksessa Monni, Kirsi ja Törmi, Kirsi (toim.). 2019. Yhteisö ja taide: teemoja ja näkökulmia 2000-luvun taiteilijan laajentuneeseen toimintakenttään, Teatterikorkeakoulu, Taideyliopisto, Helsinki: Teatterikorkeakoulun julkaisusarja 71, verkossa: https://disco.teak.fi/yhteiso-ja-taide/3-6-taiteilijana-eri-ymparistoissa-sumussa-tanssimisen-taidosta.
Lispector, Clarice. 1973/2000. Água Viva: ajatuksen takana. Suom. Tarja Härkönen. Helsinki: Ai-ai.
Lloyd, Moya. 1999. ”Performativity, parody, politics.” Teoksessa Performativity & belonging, toim. Vikki Bell, 195–214. Lontoo: Sage.
Manning, Erin. 2015. ”Against Method.” Teoksessa Non-Representational Methodologies. Re-Envisioning Research. Toim. Phillip Vannini. New York And London: Routledge.
Massey, Doreen, Lehtonen, Mikko & Rantanen, Pekka. 2008. Samanaikainen tila. Toim. Jarno Valkonen. Tampere: Vastapaino.
McNay, Lois. 2004. ”Agency and experience: gender as a lived relation.” Teoksessa Feminism after Bourdieu, toim. Lisa Adkins & Beverly Skeggs, 179–180. Oxford: Blackwell.
Miller, Leslie. 2008. ”Foucauldian constructionism”. Teoksessa Handbook of constructionist research, toim. James A. Holstein & Jaber F. Gubrium, 251–274. New York: The Guildford Press.
Minn, Elina. 2018. ”Solullistamisen kokemuksesta”. Satu Palokankaan haastattelu. Mustarinda 7 Psyyke/1.1.2018. https://www.mustarinda.fi/magazine/psyche/solullistumisen-kokemuksesta.
Mäkinen, Mirva. 2018. Taiteellinen tutkimus kontakti-improvisaation arvoista somaesteettisen esityksen kehyksessä. Acta Scenica 53, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, Helsinki. https://actascenica.teak.fi/makinen-mirva.
Novack, Cynthia J. 1990. Sharing the dance – contact improvisation and American culture. Wisconsin: The University of Wisconsin.
Nylen, Antti. 2020. ”Palkinnonsaajan puhe” Taiteen edistämiskeskuksen sivusto. https://www.taike.fi/fi/uutinen/-/news/1333712.
O’Donnell Fulkerson, Mary. 2000. www.realdancecompany.org.
Olkkonen, Venla. 2021. ”Virginia Woolf feminististä kirjallisuudentutkimusta hahmottamassa”. Blogi-sivustolla Klassikkogalleria – Feministisiä ajattelijoita 1600–1950-luvuilta. Valtakunnallinen sukupuolentutkimuksen verkosto Hilma. https://blogs.helsinki.fi/klassikkogalleria/2021/07/08/virginia-woolf-1882-1941-2-2.
Parviainen, Jaana. 2006. ”Kollektiivinen tiedonrakentaminen asiantuntijatyössä.” Teoksessa Kollektiivinen asiantuntijuus, toim. Jaana Parviainen, 155–187. Tampere: Tampere University Press.
Parviainen, Jaana. 2008. Choreographing resistances: Spatial-kinaesthetic intelligence and bodily knowledge as political tools in activist work. Paper presentation at the Conference on Kinaesthesia and Motion 2008. doi.org/10.1080/17450101.2010.494838.
Parviainen, Jaana. 2014. ”Kehomuisti: Traumaperäisistä stressihäiriöistä kollektiivisiin traumoihin”. Teoksessa Muisti, toim. J. Hakkarainen, M. Hartimo, & J. Virta, 179–189. Acta philosophica Tamperensia; No.6. https://trepo.tuni.fi/handle/10024/100300.
Paxton, Steve. 2003. ”Drafting Interior Techniques.” Teoksessa Taken by surprise: – A dance improvisation reader, toim. Ann Cooper Albright & David Gere, 175–183. Middletown: Wesleyan University Press.
Petäjäniemi, Soili. 1997. ”Judith Butler ja ruumiin poliittinen fenomenologia”. Teoksessa Ruumiin kuvia: Subjektin ja sukupuolen muunnelmia, toim. Sara Heinämaa, Martina Reuter & Kirsi Saarikangas, 43–60. Helsinki: Gaudeamus.
Peura, Maria. 2012. Antaumuksella keskeneräinen: kirjailijan korkeakoulu. Helsinki: Teos.
Pulkkinen, Tuija. 2000. ”Judith Butler – sukupuolen suorittamisen teoreetikko”. teoksessa Feministejä aikamme ajattelijoita, toim. Anneli Anttonen, Kirsti Lempiäinen & Marianne Liljeström, 43–60. Tampere: Vastapaino.
Ronkainen, Suvi. 1999. Ajan ja paikan merkitsemät: Subjektiviteetti, tieto ja toimijuus. Helsinki: Gaudeamus.
Rouhiainen, Leena. 2006. ”Mitä somatiikka on? Huomioita somaattisen liikkeen historiasta ja luonteesta.” Teoksessa Liikkeitänä näyttämöllä, toim. Pia Houni, Johanna Laakkonen, Heta Reitala & Leena Rouhiainen, 10–34. Helsinki: Yliopistopaino Kustannus.
Rouhiainen, Leena. 2015. ”Priming the body: breath as a foundation for exploring ethical performance practice.” Nordic Journal of Dance – practice, education and research 6(1), 6–21.
Saarakkala, Janne. 2009. ”Suomen kirjeenvaihtaja: Susiraja tanssii, kävelee ja taistelee.” Esitys 4/2009, 36–39.
Sederholm, Helena. 2002. ”Performatiivinen taide ja naisidentiteetin rakentaminen.” Teoksessa Kauneuden sukupuoli. Näkökulmia feministiseen estetiikkaan, toim. Pauline von Bonsdorff & Anita Seppä, 76–106. Helsinki: Gaudeamus.
Silva, João Cerqueira da. 2017. Reflections on improvisation, choreography and risk-taking in advanced capitalism. Kinesis 8. Helsinki: Teatterikorkeakoulu.
Spry, Tami. 2011. Body, paper, stage: Writing and performing autoethnography. Walnut Greek Ca: Left Coast Press: Chicago.
Straus, Erwin. 1966. Phenomenological Psychology. New York: Basic Books.
Thrift, Nigel. 1997. ”The still point: Resistance, expressive embodiment and dance.” Teoksessa Geographies of Resistance, toim. Steve Pile & Michael Keith, 124–151. Lontoo ja New York: Routledge.
Turunen, Jaana Irmeli. 2018. ”Matkaa 1980-luvun tanssitaiteellisesta vastarinnasta nykyisyyden moniin todellisuuksiin.” Teoksessa Postmoderni tanssi Suomessa?, toim. Niko Hallikainen & Liisa Pentti, 51–76. Helsinki: Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu.
Varto, Juha. 2017. Taiteellinen tutkimus. Mitä se on? Kuka sitä tekee? Miksi? Helsinki: AaltoARTSbooks.
Vincs, Kim. 2007. ”Rhizome/myzone: a case study in studio-based dance research”. Teoksessa Practice as research: approaches to creative arts enquiry, toim. Estelle Barret & Barbara Bolt, 99–112. Lontoo: I. B. Tauris.
Wainwright, Martha. 2005. ”Bloody Mother Fucking Asshole”. Teoksessa Martha Wainwright. MapleMusic Zoë. https://www.azlyrics.com/lyrics/marthawainwright/bloodymotherfuckingasshole.html.
Weiss, Gail. 1999. Body images: Embodiment as intercorporeality. Lontoo: Routledge.
Young, Iris, Marion. 1998. ”Throwing like a girl: Twenty years later.” Teoksessa Body and flesh: a philosophical reader, toim. Don Welton, 286–290. Oxford: Blackwell.
Young, Iris Marion. 2005. On female body experience: ”Throwing like a girl” and other essays. New York: Oxford University Press.