Aluksi
Kansi
Julkaisun tiedot
Tiivistelmä — Abstract
Kiitokset
Sisällysluettelo
Videoluettelo
Tutkimusaineisto
Lähteet
Johdanto
1
Johdanto
1.1
Tanssihistoriallista taustaa
1.2
Kiinnostus tutkimukseen
Alexander-tekniikka
2
Alexander-tekniikka
2.1
F. Matthias Alexander (1869–1955)
2.2
Alexander-tekniikan peruskäsitteet
2.3
Alexander-tekniikan käyttö arjessa ja tanssissa
Taiteelliset työt
3
Taiteelliset työt
3.1
Aava — astun tutkimukseen
3.2
The Ridge — kokemus sovittajan ja tanssijan työstä
3.3
Hetken koreografiaa — kaksiosainen prosessi
3.4
Myrskyn ja myötätuulen terraario — tutkimuksia ajassa ja tilassa
Lopuksi
4
Lopuksi
4.1
Tutkimuskysymysten kautta syntyneitä oivalluksia
4.2
Muutoksia koreografin asenteessani
4.3
Tutkimusprosessin synnyttämiä vahvistuksia ja löydöksiä
4.4
Yhteenveto ja tutkimuksen seurauksia: Drómos — liikkeen jälki
Soile Lahdenperä
Muutoksen tilassa – Alexander-tekniikka koreografisen prosessin osana
Aluksi
Kansi
Julkaisun tiedot
Tiivistelmä — Abstract
Kiitokset
Sisällysluettelo
Videoluettelo
Tutkimusaineisto
Lähteet
Johdanto
1
Johdanto
1.1
Tanssihistoriallista taustaa
1.2
Kiinnostus tutkimukseen
Alexander-tekniikka
2
Alexander-tekniikka
2.1
F. Matthias Alexander (1869–1955)
2.2
Alexander-tekniikan peruskäsitteet
2.3
Alexander-tekniikan käyttö arjessa ja tanssissa
Taiteelliset työt
3
Taiteelliset työt
3.1
Aava — astun tutkimukseen
3.2
The Ridge — kokemus sovittajan ja tanssijan työstä
3.3
Hetken koreografiaa — kaksiosainen prosessi
3.4
Myrskyn ja myötätuulen terraario — tutkimuksia ajassa ja tilassa
Lopuksi
4
Lopuksi
4.1
Tutkimuskysymysten kautta syntyneitä oivalluksia
4.2
Muutoksia koreografin asenteessani
4.3
Tutkimusprosessin synnyttämiä vahvistuksia ja löydöksiä
4.4
Yhteenveto ja tutkimuksen seurauksia: Drómos — liikkeen jälki
Soile Lahdenperä
Muutoksen tilassa
Alexander-tekniikka koreografisen prosessin osana
acta scenica
36