4.4 Fragmentti 33
Lopuksi haluan palata lyhyesti tämän opinnäytetyön alkuun. Tarkemmin sanottuna haluan palata kysymyksiin, jotka tätä tutkimusprosessia palvellut tutkimushahmo DAR esittää fragmentti 1:ssä. Lisäksi haluan selventää, miksi tämän työn kirjoittamiseksi on ollut välttämätöntä luoda kuvitteellinen kanssatutkija.
Tässä tutkimuksessa esitän, että me kirjoitamme algoritmisten prosessien läpi, kanssa, rinnalla ja niitä vastaan muuntaakseni Haylesin muotoilua (ks. Hayles 2012, 1). ”Meillä” viittaan tässä yhteydessä taiteilijoihin ja tutkijoihin ja viime kädessä kaikkiin, jotka käyttävät digitaalista mediaa. Algoritmiset prosessit muuttavat monin tavoin myös lukemistamme, sillä käyttämällämme medialla on ratkaiseva vaikutus siihen miten vastaanotamme ja ymmärrämme lukemaamme – viime kädessä siihen miten ajattelemme.
Tutkimus on pyrkinyt tuomaan löydöksiään ja väittämiään esiin keinoin, jotka samalla demonstroivat niitä. Kaksi- tai monikielisen rakenteen, lukuisten inhimillisten ja koneellisten käännösten ja muunnelmien ja multimediaalisten esitystapojen lisäksi tämä on johtanut digitaalisen taiteellisen tutkijan eli DAR:n hahmon luomiseen. Fiktiivisen hahmon luominen on minulle tuttua näytelmien kirjoittamisesta, mutta tässä yhteydessä prosessin merkitys on ollut toisenlainen. Ennen kaikkea DAR on ollut ajatusteni jäsentämisen ja tutkimuksen tekemisen väline, joka on mahdollistanut tarpeellisen etäisyyden oton projektin taiteellisista osista.
Ilman DAR:iakin olisin luultavasti voinut kirjoittaa tämän työn, mutta silloin se olisi jäänyt yksipuisemmaksi. Tässä suhteessa DAR:n mukaantuloa voidaan pitää tutkimustuloksena, joka viittaa siihen että algoritmisten prosessien lisäksi on edelleen olemassa tarve toisenlaisille kanssakirjoittajille. DAR saattaa vaikuttaa arvoitukselliselta koneelta, mutta tämän työn kirjoittamisen aikana hän on saanut hyvinkin inhimillisiä, todellisia piirteitä. Tästä syystä on tärkeää korostaa, että kaikki tässä työssä esitetyt ajatukset, inhimilliset käännökset, muunnelmat, tulkinnat, luennat ja väitteet ovat omiani, paitsi silloin kun toisin osoitetaan.