AJAX progress indicator
  • (2)
    Sana pragmatismi tulee alunperin kreikkalaisesta, toimintaa tarkoittavasta kantasanasta praksis ja praktillinen (käytäntö, käytännöllinen). James 1913, 33; Mäkinen 2013, 38.
  • (3)
    Shusterman 1997, 34. Shusterman 1999 tiedostaa kuitenkin, että hänen ehdottamansa filosofian haara ei ole mitenkään radikaalisti uusi. Hän argumentoi sen puolesta, että somaestetiikka voi tarjota tien palata tiettyjen estetiikan ja filosofian peruskysymysten äärelle. Hänellä on mielessään etenkin kysymykset tiedon, hyveiden ja hyvän elämän luonteesta.
  • (4)
    Uuteen liikuntakulttuuriin heräsi Suomessa kiinnostus 1980-luvulla. Esa Sironen jakaa liikunnan neljään katergoriaan
    1. kilpa- ja huippu-urheilu
    2. kuntourheilu
    3. kaupallinen liikuntakulttuuri ja
    4. vaihtoehtoinen/uusi liikuntakulttuuri.
    Timo Klemola tematisoi liikunnan voiton, terveyden, ilmaisun ja itsen projekteiksi. Kaksi viimeistä liittyvät Sirosen uuteen liikuntakulttuuriin. Uusi liikuntakulttuuri on käsitteenä Tapio Kosken mukaan hieman harhaanjohtava, sillä muualla maailmassa kyseiset liikunnan ja urheilun teemat ovat olleet tuttuja jo satoja vuosia (esimerkiksi jooga, taiji, budo-lajit, jne. (Koski 1991, 1–2.)
  • (5)
    Rudolf Laban (1879–1958) muodosti pohjan nimeään kantavalle notaatiolle, ja hän toi tanssimiseen muun muassa tilalliset, geometriset mallit hahmottamaan liikettä. Labanin opeissa liikekokemus on tärkein ja kokemuksellisuus on perusta niiden ymmärtämiselle. Muun muassa Valeria Preston-Dunlop (Labanin oppilas) on opettanut Labanin oppeja, joiden mukaan tanssijan on koeteltava Labanin teoriat omassa lihassaan, ja vain sitä kautta ne voivat merkityksellistyä. Preston-Dunlop 1998. Esimerkiksi Jaana Parviainen on kritisoinut Labanin teoreettisia malleja ja liikeanalyysiä. Parviaisen mukaan Labanin tulkinta unohtaa täysin kokemuksellisuuden, koska liikeanalyysi perustuu luonnontieteelliseen selitysmalliin liikkeestä fysikaalisena tapahtumana. Siinä tilan kokemus on alun perin johdettu teoreettisesta viitekehyksestä eikä kokemuksesta. (Parviainen 1998, 36–39.)
  • (6)
    Jaana Parviainen tuo teoksessa ”Bodies Moving and Moved” Kimberly Doven autenttisen muodon käsiteen. Autenttinen ei kuvaa fyysisen maailman olevuutta, vaan viittaa suhteeseen ja yhteyteen havaitun (perceived) ja oletetun (believed) maailman välillä. Autenttinen liike on Mary-Starks Whitehousen 1950-luvulta lähtien kehittämä prosessinomainen väljä metodi, joka auttaa kehotietoisuuden syventämisessä ja ymmärtämisessä. Kyseessä on eletyn kehon kokemuksen reflektio toisen ihmisen tai todistajan läsnäollessa. (Whitehouse 2000, 62; Parviainen 1998, 155–156; Monni 2004, liite 28–29.)
  • (7)
    Merce Cunningham (s 1919) on koreografi, jonka ryhmässä tanssi mm. Steve Paxton, Yvonne Rainer, David Gordon, Deborah Hay ja Lucinda Childs. He ovat kaikki tanssitaiteilijoita, joihin Cunninghamin toiminta on vaikuttanut ja jotka ovat ponnistaneet – ihaillen tai kritisoiden mestariaan – omanlaiseen tanssin tekemiseen. (Heimonen 2009, 19.)
  • (8)
    Magnesium on ensimmäinen esitys- ja videotaltio kontakti-improvisaatiosta. Steve Paxton kertoi CI36 tapahtumassa motivaatiostaan tehdessään magnesium-teosta. Hän oli tehnyt itselleen soolo-teosta, ja pohtinut voisiko hän heittäytyä ilmaan, ja olla välittämättä siitä, millä tavalla hän laskeutuu maahan. Hän halusi kokeilla, voisiko hän opettaa kyseistä materiaalia myös muille ihmisille. Paxton kertoo oppineensa valtavasti teoksen prosessista, koska hänen täytyi olla koko ajan tarkkaavainen, ettei kukaan vahingoittaisi itseään tai toista. Paxton 2009, 11–15.
  • (9)
    Steve Paxton kehitti yhdessä muun muassa Nancy Stark Smithin, Lisa Nelsonin, Nita Little:n ja Daniel Lepkoffin kanssa kontakti-improvisaatiota.
  • (10)
    Earthdance on kontakti-improvisaatioon keskittynyt ja sen ympärille kehittynyt tanssin residenssi.
  • (11)
    Paxton, Steve. Material for the spine (video) youtu.be/h4JcXB04UOg
  • (12)
    Contact Quarterly lehti on ilmestynyt vuodesta 1975 saakka. Lehden päätoimittajia ovat mm. Nancy Stark Smith, Lisa Nelson, Steve Paxton ja Daniel Lepkoff. Contact Quarterly on ollut tärkeä julkaisu esimerkiksi ennen tanssin taiteellista tutkimusta.
  • (13)
    Underscore harjoitetta tehdään maailmanlaajuisesti. (Koteen ja Stark Smith 2008, 90–98.)
  • (14)
    Zodiak on uuden tanssin keskus Helsingissä.
  • (15)
    Kinesfääri merkitsee Rudolf Labanille liikkeen sfääriä. Se on kehä tai alue ihmisen ympärillä, johon hän pystyy raajoillaan ulottumaan painoaan siirtämättä. Ihminen ei koskaan poistu kinesfääristään, vaan kuljettaa tämän persoonallisen tilan mukanaan kuten kuoren ympärillään. Heimonen 2009, 54. Laban 1963, 85.
  • (16)
    Koteen ja Stark Smith 2008, 90–98. Ollessani Stark Smith:n teoksessa tanssijana, Nancy kuvailee ”Gap” tilaa, kuinka sen voi huomioida, mutta siihen ei tarvitse reagoida millään tavalla. Tanssija voi esimerkiksi kokea, ettei ymmärrä, mitä muut hänen ympärillä tekevät, tai kokee tilanteen outona.
  • (17)
    Haastatteluista nostamani arvot: kosketus, luottamus, kuunteleminen, aistiminen, jaetun kehon painon kanssa liikkuminen, ei-tietäminen, seksuaalisuuden kokemus, yhteys, small dance sekä tanssiminen sisään ja ulos kontaktista.
  • (18)
    Round Robin harjoituksessa ryhmä seisoo piirissä. Piirin keskellä tanssii joko yksi tai useampi duetto. Koska tahansa piirissä seisovista joku voi mennä mukaan duettoon, jolloin tanssissa pisimpään ollut tanssija poistuu piirin kehälle. Round Robin rakenne tukee tanssiparien vaihtoa, ja tanssin katsomista.
  • (19)
    Trio Feedback harjoitetta tehdään kolmen hengen ryhmässä. Yksi katsoo ja kaksi tanssii esimerkiksi 5 minuutin ajan (kesto voi vaihdella), jonka jälkeen tanssijat keskustelevat kokemuksestaan tanssista ja katsoja kertoo katsomiskokemuksestaan. Keskustelun jälkeen tehtävät vaihtuvat niin, että jokainen ryhmästä on vuorollaan katsoja, ja kaikki tanssivat dueton.
  • (20)
    Barbara Dilleyn kehittämä rakenne, joka pitää sisällään 20 min istumameditaation, 20 min oman lämmittelyn, ja 20 min avoimen rakenteen. Avoin rakenne pitää sisällään niin tanssin katsomista kuin tanssimista.
  • (21)
    Deborah Hay tanssi Merce Cunninghamin tanssiryhmässä vuonna 1964.
  • (22)
    Autenttisuus viittaa tässä siihen, millä tavalla liike koetaan yhteydessä elettyyn, koettuun kehollisuuteen.
  • (23)
    Artikkelissaan Reflektiivinen ruumis, tanssin rajapintoja (2003) tanssintutkija Maarit Ylönen kertoo kinesteettisen empatian kuvaavan kykyä eläytyä toiseen: ruumiillisen vuorovaikutuksen kautta yksilö voi kohdata itselle liikkeellisesti ja kokemuksellisesti vierasta. Myös Timo Klemola käyttää termiä kinesteettinen empatia. Klemola avaa liike-empatiaa jonkinlaisena muistamisena, toisen liikkeiden katsominen tuottaa katsojassa mikroliikkeitä, ne tuntuvat hänen sisätilassaan. Näin katsoja tuntee jotain samaa kuin liikkuja, hänessä tapahtuu imitointi mikroliikkeinä. Kokemus ei kuitenkaan ole sama kuin toisen liikekokemus tai oma kokemus, jos katsoja oikeasti tekisi liikkeen, mutta siinä on jotain samankaltaista. (Klemola 2004, 100–101.)
  • (26)
    Autenttisuus viittaa tässä siihen, millä tavalla liike koetaan yhteydessä elettyyn, koettuun kehollisuuteen.
  • Ala-Risku 2016
    Ala-Risku, Päivi. 2016. ”Mindfulnessin haitoista pitäisi puhua.” Helsingin Sanomat 1.12.2016, C15.
  • Alessi 2011
    Alito Alessin haastattelu 2011. Haastattelu, Oregon, Yhdysvallat. Haastattelija Mirva Mäkinen.
  • Anttila, Järvinen ja Rouhiainen 2014
    Anttila, Eeva & Järvinen, Hanna & Rouhiainen, Leena. 2014. ”Taiteellinen tutkimus yhtenä tanssintutkimuksen juonteena.” Teoksessa Tanssiva tutkimus: Tanssitutkimuksen menetelmiä ja lähestymistapoja, toim. Hanna Järvinen & Leena Rouhiainen. Nivel 03. E-kirja. Helsinki: Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu. nivel.teak.fi/tanssiva-tutkimus/taiteellinen-tutkimus-yhtena-tanssintutkimuksen-juonteena
  • Banes 1987
    Banes, Sally. 1987. Terpsichore in Sneakers: post-modern dance-. Middletown, CT: Westleyan University Press.
  • Bataille 1988
    Bataille, Georges. 1988 (1954). Inner experience. Käännös Leslie Anna Boldt. Albany: State University of New York Press.
  • Batts 2013
    Steva Battsin haastattelu 2013. Derry, Pohjois-Irlanti. Haastattelija Mirva Mäkinen.
  • Buber 1999
    Buber, Martin. 1999. Minä ja sinä. (Ich und Du, 1923.) Suom. Jukka Pietilä. Porvoo, Helsinki Juva: WSOY.
  • Chung 2011
    Ray Chungin haastattelu 2011. Kiova, Ukraina. Haastattelija Mirva Mäkinen.
  • Curtis 2015
    Curtis, Jess. 2015. Knowing bodies / bodies of knowledge: eight experimental practitioners of contemporary dance. California: University of California, Davis.
  • Dewey 1999
    Dewey, John. 1999 (1929). Pyrkimys varmuuteen: tutkimus tiedon ja toiminnan suhteesta. (The quest of certainty. a study of the relation of knowledge and action) Suom. Pentti Määttänen. Gaudeamus.
  • Dewey 2010
    Dewey, John. 2010 (1934). Taide kokemuksena (Art as experience). Suom. Antti Immonen & Jarkko S. Tuusvuori. Tampere: Niin & näin.
  • Dilley 2017
    Dilley, Barbara. 2017. ”A Wave, A Particle, A Wave.” Contact Quarterly Vol. 42(1): 22–27.
  • Elo 2014
    Elo, Mika toim. 2014. Kosketuksen figuureja. Helsinki: Tutkijaliitto.
  • Faust 2011
    Frey Faustin haastattelu 2011. Kiova, Ukraina. Haastattelija Mirva Mäkinen.
  • Feldenkreis 2015
    Feldenkreis, Moshe. 2015 (1972). Tietoisuutta liikkeen avulla. (Awareness through movement) Suom. Piia Surakka & Raisa Vennamo. Helsinki: Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu.
  • Foster 2015
    Foster, Raisa. 2015. Tanssi-innostaminen. Kohti yksilön ja yhteisön hyvinvointia. Helsinki: BoD – Books on Demand.
  • Fuchs ja Gamblin 2009
    Fuchs, Jordan & Gamblin, Sarah. 2009. ”Partnering, permeability, and sensation: integrating contact improvisation into technique class.” Contact Quarterly. 34(1), 44–47.
  • Hanna 1970
    Hanna, Thomas. 1970. Bodies in revolt: A primer in somatic thinking. New York: Holt, Rinehart & Winston.
  • Hassmann 2009
    Hassmann, Joerg. 2009. ”Explorations within the small dance.” Contact Quarterly. 34(1):32.
  • Hassmann 2011
    Joerg Hassmannin haastattelu 2011. Haastattelu. Göttingen, Saksa. Haastattelija Mirva Mäkinen.
  • Hay 2000
    Hay, Deborah. 2000. My body the Buddhist. Hanover, New Hampshire: Wesleyan University Press.
  • Heikinheimo 2017
    Heikinheimo, Ismo-Pekka. 2017. Taidesidonnaista koreografiaa museokontekstissa. Kinesis 7. Helsinki: Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu kinesis.teak.fi/heikinheimo
  • Heimonen 2009
    Heimonen, Kirsi. 2009. Sukellus liikkeeseen – liikeimprovisaatio tanssimisen ja kirjoittamisen lähteenä. Acta Scenica 24. Helsinki: Teatterikorkeakoulu. actascenica.teak.fi/kirsi-heimonen-2009
  • Hennessy 2011
    Keith Hennessyn haastattelu 2011. Kiova, Ukraina. Haastattelija Mirva Mäkinen.
  • Hennessy 2016
    Hennessy, Keith. 2016. Ambivalent norms, radical potential: contact improvisation re-considered. California: University of California, Davis.
  • Hirsjärvi ja Hurme 2001
    Hirsjärvi, Sirkka & Hurme, Helena. 2001. Tutkimushaastattelu: teemahaastattelun teoria ja käytäntö. Helsinki: Yliopistopaino.
  • Horwitz 2008
    Horwitz, Carol. 2008. ”Values and contact improvisation. Breitenbush Conference ’94 discussions report.” Contact Quarterly 1995;20:(1):70–71. Contact Quarterly Sourcebook II: collected writings and graphics from Contact quarterly dance journal, 1993–2007. Northampton Mass.: Contact Editions.
  • James 1913
    James, William. 1913. Pragmatismi. Suom. K. W. Silfverberg. Helsinki: Otava.
  • Jones 2004
    Jones, Sue. 2004. ”Depth interviewing.” Teoksessa Seale toim. 257–260.
  • Jussilainen 2015
    Jussilainen, Anna. 2015. ”Contact improvisation as an art of relating: The importance of touch for building positive interaction.” Journal of Dance & Somatic Practices. 7(1):113–127.
  • Keats 2000
    Keats, Daphne M. 2000. Interviewing: a practical quide for students and professionals. Buckingham: Open University Press.
  • Keogh 2008
    Keogh, Martin. 2008. ”101 way to say no to contact improvisation: boundaries and trust.” Contact Quarterly 2003;28(2): 61–64. Contact Quarterly Sourcebook II: collected writings and graphics from Contact quarterly dance journal, 1993–2007. Northampton, Mass.: Contact Editions.
  • Kirkkopelto 2014
    Kirkkopelto, Esa. 2014. ”Inventiot ja instituutiot – taiteellisen tutkimuksen yhteiskunnalliset ehdot.” Teoksessa Tulevan tuntumassa. Esseitä taidealojen yliopistopedagogiikasta, toim. Teija Löytönen. Helsinki: Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu. Aalto Art Books.
  • Klemola 1988
    Klemola, Timo. 1988. ”Perinteisen budon erilainen ihmiskäsitys.” Opiskelijaliikunta 1/88.
  • Klemola 2013
    Klemola, Timo. 2013. Mindfulness. Tietoisuuden harjoittamisen taito. Jyväskylä: Docendo.
  • Klemola 2004
    Klemola, Timo. 2004. Taidon filosofia – filosofin taito. Tampere: Tampere University Press.
  • Koski 1991
    Koski, Tapio. 1991. Liikunta ja kehollisuus perenniaalisessa filosofiassa: fenomenologinen tutkimus liikunnan merkityksestä ihmisen kokonaistumisessa. Filosofisia tutkimuksia Tampereen yliopistossa. vol. XVII. Tampere: Tampereen yliopisto.
  • Koteen ja Stark Smith 2008
    Koteen, David & Stark Smith, Nancy. 2008. Caught Falling: the confluence of contact improvisation, Nancy Stark Smith, and other moving ideas. Northampton. Mass.: Contact Editions.
  • Laban 1963
    Laban, Rudolf. 1963 (1948). Modern educational dance. Lontoo: Macdonald & Evans.
  • Lahdenperä 2013
    Lahdenperä, Soile. 2013. Muutoksen tilassa – Aleksander-tekniikka koreografisen prosessin osana. Acta Scenica 36. Helsinki: Taidetyliopiston Teatterikorkeakoulu. actascenica.teak.fi/lahdenpera_soile
  • Lehikoinen 2014
    Lehikoinen, Kai. 2014. Tanssi sanoiksi: tanssianalyysin perusteita. Helsinki: Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu.
  • Lepecki 2012
    Lepecki, André. 2012. Tanssitaide ja liikkeen politiikka. Suom. Hanna Järvinen. Helsinki: Teatterikorkeakoulu. Like.
  • Levin 1988
    Levin, David Michael. 1988. The opening of vision: nihilism and postmodern situation. Lontoo: Routledge.
  • Little 2014a
    Little, Nita. 2014a. Articulating presence: creative actions of embodied attention in contemporary dance. UMI Dissertation Publishing, UMI Number: 3637879. ProQuest LLC. California: University of California, Davis.
  • Little 2014b
    Little, Nita. 2014b. ”Restructuring the self-sensing: Attention training in contact improvisation.” Journal of Dance & Somatic Practices 6(2):247–260.
  • Luoto 2014
    Luoto, Miika. 2014. ”Muoto, rytmi & rakenne.” Luentomuistiinpanot. Helsinki: Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu.
  • Määttänen 2002
    Määttänen, Pentti. 2002. ”Taideteos kokemusena: John Deweyn taiteenfilosofian lähtökohtia” Teoksessa Kokemus, toim. Leila Haaparanta ja Erna Oesch. Acta philosophica Tamperensia, vol. 1. Tampere: Tampere University Press.
  • MacIntyre 2004
    MacIntyre, Alascair. 2004. Hyveiden jäljillä: moraaliteoreettinen tutkimus. Suom. Niko Noponen. Helsinki: Gaudeamus.
  • Maitland 1995
    Maitland, Jefferey. 1995. Spacious body: explorations in somatic ontology. Berkeley: North Atlantic Books.
  • Mäkinen 2013
    Mäkinen, Piritta. 2013. Käsityö kokemuksena. Matka käsityön somaestetiikkaan. Opinnäytetyö. Helsinki: Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu. aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/10340
  • McKenna 2009
    McKenna, Marjean. 2009. ”Evolution, ki, and the aikido’s axis: aikido thesis expanded for contractors.” Contact Quarterly 34(1): 16–20.
  • Monni 2004
    Monni, Kirsi. 2004. Olemisen poeettinen liike. Tanssin uuden paradigman taidefilosofisia tulkintoja Martin Heideggerin ajattelun valossa sekä taiteellinen työ vuosilta 1996–1999. Acta Scenica 15. Helsinki: Teatterikorkeakoulu. actascenica.teak.fi/kirsi-monni-2004.
  • Monni 2012a
    Monni, Kirsi. 2012a. Alexander-tekniikka ja autenttinen liike-työskentely. Kaksi kehontietoisuuden harjoittamisen metodia. Liite tanssitaiteen taiteellisen tohtorintutkinnon kirjalliseen osioon Olemisen poeettinen liike. Helsinki: Teatterikorkeakoulu.
  • Monni 2012b
    Monni, Kirsi. 2012b. ”Esipuhe.” teoksessa Tanssitaide ja liikkeen politiikka. André Lepecki. Suom. Hanna Järvinen. Kinesis 3. Like. Helsinki: Like, Teatterikorkeakoulu.
  • Montagu 1971
    Montagu, Ashley. 1971. Touching: the human significance of the skin. New York: Columbia University Press.
  • Niiniluoto 1986
    Niiniluoto, Ilkka & Saarinen, Esa. toim. 1986. Vuosisatamme filosofia. Helsnki: WSOY.
  • Niiniluoto 2002
    Niiniluoto, Ilkka. 2002. ”Kokemus-kollokvion avaussanat.” Teoksessa Kokemus, toim. Leila Haaparanta ja Erna Oesch. Acta philosophica Tamperensia, vol. 1. Tampere: Tampere University Press.
  • Novack 1990
    Novack, Cynthia J. 1990. Sharing the dance. Contact improvisation and American culture. The Madison: University of Wisconsin Press.
  • Parviainen 1998
    Parviainen, Jaana. 1998. Bodies moving and moved: a phenomenological analysis of the dancing subject and the cognitive abd ethical values of dance art. Tampere: Tampere University Press. tampub.uta.fi/handle/10024/68138
  • Parviainen 2006
    Parviainen, Jaana. 2006. Meduusan liike: mobiiliajan tiedonmuodostuksen filosofiaa. Helsinki: Gaudeamus.
  • Paxton 1981–1982
    Paxton, Steve. 1981–1982. Theathre papers, fourth series, number 5.
  • Paxton 1997
    Paxton, Steve. 1997. ”Small dance.” Contact Quarterly, 1986;11(1):48–50. Contact quarterly Sourcebook: collected writings and graphics from Contact quarterly dance journal, 1975–1992. Northampton, Mass.: Contact Editions.
  • Paxton 2008
    Paxton, Steve. 2008. ”...To touch.” Contact Quarterly 1996; 21(2); 50–51. Contact Quarterly Sourcebook II: collected writings and graphics from Contact quarterly dance journal, 1993–2007. Northampton. Mass.: Contact Editions.
  • Paxton 2009
    Paxton, Steve. 2009. ”Excerpts from Steve Paxton’s talk at CI36.” Transcribed by Josphina Fredericks and Kelley Mariani. Contact Quarterly 34(1):11–15.
  • Paxton 2011
    Steve Paxtonin haastattelu 2011. Oregon, Yhdysvallat. Haastattelija Mirva Mäkinen.
  • Paxton 2012
    Paxton, Steve. 2012. Material for the spine. Video. youtu.be/h4JcXB04UOg
  • Paxton 2014
    Paxton, Steve. 2014. ”Breitenbush Jam.” Puhe. Oregon, Yhdysvallat.
  • Paxton 2015
    Paxton, Steve. 2015. ”Cage, Cunningham, and the modern dance mutants” Contact Quarterly Vol 40(1): 13–15.
  • Payne 1987
    Payne, Peter. 1987. Martial arts: the spiritual dimension. Lontoo: Thames and Hudson.
  • Perttula ja Latomaa 2011
    Perttula, Juha & Latomaa, Timo toim. 2011. Kokemuksen tutkimus. – merkitys – tulkinta – ymmärtäminen. Rovaniemi: Lapin yliopistokustannus.
  • Philström 2010
  • Preston-Dunlop 1995
    Preston-Dunlop, Valerie. 1995. Dance Words. Sveitsi: Harwood Academic.
  • Ribeiro ja Fonseca 2011
    Ribeiro, Monica & Fonseca, Agar. 2011. ”The empathy and the structuring sharing modes of movement sequences in the improvisation of contemporary dance. Research in Dance Education.” Aquatic Insects 12(2): 78.
  • Rouhiainen 2006
    Rouhiainen, Leena. 2006. ”Mitä somatiikka on?” Pia Houni, Johanna Laakkonen, Heta Reitala, Leena Rouhiainen (toim). Näyttämö ja tutkimus 2. Helsinki: Teatterintutkimuksen seura.
  • Rustad 2013
    Rustad, Hilde. 2013. Dans etter egen pipe? En analyse av danseimprovisasjon og kontaktimprovisasjon – som tradisjon, fortolkning og levd erfaring. Doktorgradsavhandling. Oslo: Norges idrettshøgskole, ISBN.
  • Ruusuvuori 2010
    Ruusuvuori, Johanna & Nikander, Pirjo & Hyvärinen, Matti toim. 2010. Haastattelun analyysi. Tampere: Vastapaino.
  • Ruusuvuori ja Tiittula 2009
    Ruusuvuori, Johanna & Tiittula, Liisa toim. 2009. Haastattelu: tutkimus, tilanteet ja vuorovaikutus. Tampere: Vastapaino.
  • Sarco-Thomas 2010
    Sarco-Thomas, Malaika. 2010. Twig dances: improvisation performance as ecological practice. Dartington College of Arts. Plymouth: University of Plymouth.
  • Sheets-Johnstone 1999
    Sheets-Johnstone, Maxine. 1999. The primacy of movement. Amsterdam, Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
  • Shusterman 1992
    Shusterman, Richard. 1992. Pragmatist aesthetics: living beauty, rethinking art. Oxford, Cambridge: Blackwell.
  • Shusterman 1997a
    Shursterman, Richard. 1997a. Taide, elämä ja estetiikka. Suom. Vesa Mujunen. Helsinki: Gaudeamus.
  • Shusterman 1997b
    Shusterman, Richard. 1997b. ”The End of Aesthetic Experience.” The Journal of Aesthetics and Art Criticism 55 81 9: 29–41.
  • Shusterman 2000
    Shursterman, Richard. 2000. Pragmatistic aesthetics: living beauty, rethinking art. 2. painos. Lanham Md.: Rowman & Littlefield.
  • Shusterman 2008
    Shusterman, Richard. 2008. Body consciousness: a philosophy of mindfulness and somaesthetics. Cambridge, New York: Cambridge University Press.
  • Shusterman 2011
    Shusterman, Richard. 2011. A philosopher in darkness and in light: practical somaesthetics and photographic art. Montreal: Le Mois de la Photo à Montréal.
  • Shusterman 2012
    Shusterman, Richard. 2012. Thinking through the body. Essays in Somaesthetics. Cambridge, New York: Cambridge University Press.
  • Silde 2011
    Silde, Marja. toim. 2011. Nykynäyttelijän taide: horjutuksia ja siirtymiä. Helsinki: Maahenki.
  • Silde 2011
    Silde, Marja. (toim.) 2011. Nykynäyttelijän taide: horjutuksia ja siirtymiä. Maahenki Oy. Art-Print Oy.
  • Small dance
    Small dance” tässä tutkimuksessa ei itsessään ole arvo, vaan näen arvona sen, mitä ”small dance” -harjoitteen harjoittaminen saa aikaan/aiheuttaa. Tanssijan nivelet ovat ”small dance” -harjoitteen myötä virtaavan avoimena ja harjoite auttaa liikkeen jatkuvuuden ja avoimuuden ylläpitämisessä myös tanssijan ollessa kontaktissa toiseen. Kirjoitan tutkimuksessani ”small dance” -harjoitteesta tämän vuoksi lainausmerkeissä.
  • Soulez 2010
    Soulez, Juliette. 2010. From pluralism to meliorism. From Experience to the body, Richard Shusterman. Tale(s) -magazine 05/2010.
  • Stark Smith 2006
    Stark Smith, Nancy. 2006. ”Harvest: one history of contact improvisation.” Contact Quarterly, 31(2): 46–54.
  • Stark Smith 2008
    Stark Smith, Nancy. 2008. Caught falling. The confluence of contact improvisation, Nancy Stark Smith and more other moving ideas. Northampton, MA: Contact Editions.
  • Stark Smith 2011
    Nancy Stark Smithin haastattelu 2011. Northampton, Yhdysvallat. Haastattelija Mirva Mäkinen.
  • Swann 2010
    Carol Swannin haastattelu 2010. Helsinki, Suomi. Haastattelija Mirva Mäkinen.
  • Törmi 2016
    Törmi, Kirsi. 2016. Koreografinen prosessi vuorovaikutuksena. Acta Scenica 46. Helsinki: Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu. actascenica.teak.fi/kirsi-tormi-2016
  • Varto 1996
    Varto, Juha. 1996. Lihan viisaus. Tampere: Tampereen yliopisto.
  • Varto 2001
    Varto, Juha. 2001. Kauneuden taito: estetiikkaa taidekasvattajille. Tampere: Tampereen yliopisto.
  • Varto 2008
    Varto, Juha. 2008. Tanssi maailman kanssa: yksittäisen ontologiaa. Tampere: Niin & näin.
  • Whitehouse 2000
    Whitehouse, Mary. 2000. Artikkelit teoksessa Authentic Movement. Essays by Mary Starks-Whitehouse, Janet Adler and Joan Chodorow. toim. Patrizia Pallaro. Lontoo: Jessica Kingsley.
  • Wittmann 2010
    Wittmann, Gabrielle. 2010. Dance techniques 2010: Tanzplan Germany. Ingo Diehl & Friederike Lampert, toim. Leipzing: Henschel.